L1 S1 - UE 2 : DL21EM04 – Introduction à la civilisation S1 / Introduction to British and Irish History S1
Enseignants : M. Mc Inerney, M. Bethmont, M. Holland
Dans ce cours, nous aborderons les moments fondateurs de l’histoire du Royaume-Uni et de l’Irlande, en examinant comment les événements passés ont façonné ces deux États européens modernes. Ce cours vise à développer les compétences d’analyse de textes historiques et de rédaction de commentaires historiques. Il pose les bases des cours d’histoire britannique et irlandaise en L2 et L3, et enseigne les compétences clés en rédaction et analyse en L2 et L3.
In this class, we will explore some of the foundational moments in the history of the United Kingdom and of Ireland, examining how past events have shaped both modern European states. The course aims to develop skills in analysing historical texts and composing historical commentaries. It lays the foundations for the British and Irish history courses in L2 and L3, as well as teaching key skills for composition and analysis in L2 and L3.
Bibliography :
- Tuttle, Elisabeth. Les Iles britanniques à l’âge moderne, Paris, Larousse, 2001.
- Frison, Danièle, et al. Expansion of the Anglo-American World 1688-1900), Paris, Ellipses, 1995.
L1 S1 - UE 4 Tranversale - EC spécifique à la double licence anglais histoire : Politique et race dans les pays anglophones (XIXe-XXIe siècle)
Enseignants : Bernard Cros & Sidonie Gomont
Mercredi 15h-18h
Ce cours propose une introduction à l’histoire de la politisation de la race dans plusieurs sociétés anglophones. Il s’intéressera à la manière dont les catégories raciales - en particulier la distinction entre populations blanches et noires - ont été construites, débattues et utilisées dans le champ politique. Nous verrons comment l’État, les institutions, mais aussi les mouvements sociaux ont contribué à renforcer ou à remettre en question les hiérarchies raciales, depuis les processus de colonisation, puis d’abolition de l’esclavage au XIXe siècle, en passant par les systèmes de ségrégation raciale, jusqu’à la décolonisation, à la gestion de la diversité raciale dans différentes sociétés anglophones et aux inégalités qui y persistent. Le semestre sera divisé en deux parties : la première portera sur les îles Britanniques, l’Empire colonial britannique et l’Afrique du Sud ; la seconde sera consacrée aux États-Unis.
Pour les Etats-Unis
- C. ROLLAND-DIAMOND, Black America, La Découverte, 2019.
- L. WACQUANT, Jim Crow. Le terrorisme de caste en Amérique, Raisons d’agir, 2024.
- S. LAURENT, Pauvre petit blanc. Le mythe de la dépossession raciale, Éditions de la MSH, 2020.
Pour le Royaume-Uni et l’empire britannique
- Saul DUBOW, Scientific Racism in South Africa, Cambridge : Cambrudge University Press, 1995.
- Paul GILROY, ‘There ain’t no Black in the Union Jack’, The Cultural Politics of Race and Nation, Chicago, Chicago University Press, 1991.
- D. OLUSOGA, Black and British : A Forgotten History, London, Macmillan, 2016.
- J. SOLOMOS, Race and Racism in Britain, Fourth Edition, 2023 (1st ed. 2017).
L1 S2 - UE 6 : DL22EM05 – Introduction à la civilisation S2
Enseignants : Bertrand Van Ruymbeke, Hend Jabeur, Anne-Marie Libério
Histoire de l’Amérique coloniale des XVIIe et XVIIIe siècle
Ce cours a pour but de familiariser les étudiants avec les problèmes de méthode propres au domaine de la civilisation, en étudiant le monde anglophone pendant la période de la fin du XVIIe au début du XIXe siècle. Seront abordés : la Glorieuse Révolution et les origines du système parlementaire, et les débuts de l’industrialisation.
Les étudiants seront initiés à la méthodologie du commentaire du document et devront fournir un travail régulier au cours du semestre pour valider cet E.C. Les évaluations se feront sous forme d’examens en classe et de travail à la maison.
BIBLIOGRAPHY :
- Bertrand Van Ruymbeke, L’Amérique avant les États-Unis. Une Histoire de l’Amérique anglaise, 1497-1776, Paris, Flammarion, collection "Au fil de l’histoire", 2013.
COURS DE MAJEURE L2
L2 S3 - UE 9 : DL23EM02 – Civilisation des pays anglophones S3 - The British World in the 19th century
Enseignants : Tim Mc Inerney, Bernard Cros, Rémy Bethmont
Dans ce cours, nous aborderons les moments fondateurs de la Grande-Bretagne, de l’Irlande et de l’Empire au XIXe siècle, notamment la révolution industrielle, la réforme démocratique et l’expansion impériale. Ce cours développe les compétences d’analyse de textes historiques et de rédaction de commentaires historiques. Il pose les bases des cours d’histoire britannique et irlandaise de L3 et enseigne les compétences clés en rédaction et en analyse nécessaires pour accéder au niveau Master.
In this class, we will explore some of the foundational moments for Britain, Ireland, and the Empire during the 19th century, including the industrial revolution, democratic reform, and imperial expansion. This course develops skills in analysing historical texts and composing historical commentaries. It lays the foundations for the British and Irish history courses in L3, as well as teaching key skills for composition and analysis required at Master’s.
Bibliography : (The books are available at the BU)
- Laurent Bury, Civilisation britannique au XIXe siècle, Hachette, 2001.
- Bernard Cottret, Histoire de l’Angleterre, Tallandier, 2007.
- Theodore K. Hoppen, The Mid-Victorian Generation 1846-1886, Oxford University Press, 2000.
L2 S4 - UE 13 : DL24EM02 – Civilisation des pays anglophones S4
Enseignants : Juliette Bourdin, Bertrand Van Ruymbeke
General US History : from the Revolution to the end of the Frontier
Course overview :
This course is extremely important in understanding the United States of America as it exists in the world today. Through this course, students will study the fundamental principles and moral values of American democracy as expressed in the U.S. Constitution and other essential documents of American democracy. A great deal of focus will be placed on the social, political, and economic changes that have shaped the country.
The course will be taught chronologically with an emphasis placed on major themes as they unfold throughout the nation’s history. Topics will begin with the US Revolution and continue through the American experience to the end of the Frontier. The course will emphasize themes in United States history including cultural diversity, cultural development and identity, immigration, religion, slavery, demographic transformations, economic transformations, politics and citizenship, sectionalism, war and diplomacy, and reform.
In addition, the course will deal extensively with learning how to read, understand, analyze and interpret a wide variety of primary documents together with the maps, graphs and pictorial materials associated with them. The course also aims to help students to put the knowledge and understanding they are gaining into practice through sharpening their oral and written communication skills. This will be achieved in different ways, notably through regular class discussions and occasional assigned oral presentations that require both knowledge and analytical and interpretive skills.
Course goals :
COURS DE MINEURE L2
L2 S3 : cours de mineure - UE 11 Sociétés S3 : DL23EN02 – Presse et médias S3
Pour les étudiants des mineures : Sociétés, cultures et politique ; Enseignement
Enseignante : Océane Hegesippe
This course aims to analyze international news through the lens of English-language media, including print, online, and TV news. We will study in depth a few current topics and analyze their (re)presentation in different countries and from different political perspectives.
Please note that on week 2, there will be a session held at the University Library. This workshop will be co-taught by library staff and will focus on the topic of documentary research (in the anglophone press and media).
We will also have the honor of welcoming Professor Will Slauter (Sorbonne University) on October 11, 2023. He is the author of Who Owns the News : A History of Copyright (2019), and will give a talk on the origins of the newspaper and the history of journalism from the 17th century to the present.
Assessment : In addition to two in-class assignments that involve critically analyzing print/online press articles or news stories from English-language TV news, students will also be required to deliver an individual oral presentation in the form of a press review on a specific topic.
*
Ce cours examinera l’actualité internationale, par le biais des médias anglophones (presse écrite et en ligne ; journaux télévisées notamment). Nous étudierons en profondeur quelques sujets d’actualité pour analyser leur représentation dans différents pays et de points de vue politiques différents.
Une séance (semaine 2) sera délocalisée à la Bibliothèque Universitaire, pour un atelier co-animé par les personnels de la B.U. autour du sujet de la recherche documentaire (presse et médias).
Nous aurons par ailleurs l’honneur d’accueillir le 11 octobre 2023 le professeur Will Slauter (Sorbonne Université), auteur de Who Owns the News : A History of Copyright (2019), qui viendra nous parler des origines du journal (de la presse écrite) et de l’histoire du journalisme, du XVIIe siècle à nos jours.
Modalités d’évaluation : En plus de deux devoirs sur table qui porteront sur les médias anglophones et sur l’analyse critique d’articles de presse écrite/en ligne ou de sujets d’actualités tirés de journaux télévisés anglophones, les étudiants devront présenter une revue de presse sur un thème particulier sous la forme d’un exposé oral individuel.
L2 S4 cours de mineure : DL24EN01 – Mondes anglophones S4
Enseignants : Tim McInerney, Benoît Leclercq, Johanna Galis
Pour étudiants des mineures :
Interne - Sociétés, cultures et politique (S4)
Interne - Linguistique, langage et société
Interne - Littératures, arts et médias
In this module students will have the opportunity to discover the rich diversity of the anglophone world, exploring different perspectives on language, literature and culture from across the globe. The module is divided into three main sections : history, linguistics, and literature. In each section, students will be introduced to facets of the English-speaking world that are often neglected : the perspectives on the English language and culture from formerly colonised territories ; the importance of “regional” dialects or languages across the English-speaking world ; the canon of post-colonial literature and literary innovation ; and the history of English-speaking communities outside Britain and North America.
Students will be evaluated through regular assessment throughout the module.
L2 S4 cours de mineure : DL24EN02 – Politique et identité S4
Enseignants : Anne-Claire Faucquez, Sabina Tabacaru, Erwan Pépiot
This multidisciplinary course will address current social and political issues through historical, sociological, linguistic and phonetic perspectives.
First of all, the diversity of political trends in Britain and in the United States will be presented. How does the heterogeneity in the population (race, gender, social class) is reflected politically ? How does politics instrumentalize the population’s identities ?
A second section of the course will be dedicated to sociology and sociophonetics, which is the study of socially conditioned phonetic variation in speech. The main focus of this part will be about gender : how do we perform our gender identity through our voice and speech ? Do these gendered vocal codes vary from one language to another ? What is the influence of gender stereotypes over our perception of voices ?
The third part of the course will focus on linguistics, linking the first two parts. This section deals with critical discourse analysis through both gender and political discourse in order to analyze how ideology is used and transmitted in the media.
Pour étudiants des mineures :
Interne 2 – Sociétés, cultures et politique (S4)
Interne 4 – Linguistique, langage et société
Interne 6 - Enseignement
COURS DE MAJEURE L3
L3 S5 - UE 17 : DL25EM02 – Civilisation des pays anglophones S5
Enseignante Groupe 1 : Juliette Bourdin
This course is intended as a general survey of the social, cultural, economic, and political currents that have shaped American history from the Reconstruction era and the age of imperialism in the late 19th century up to the present day. Taught chronologically, the course will emphasize certain key themes, such as progressivism, America’s response to wars abroad, the Great Depression, cultural diversity, race and race relations, American Imperialism, and economic growth and political development. By the end of the semester, students will understand how the United States grew from a relatively weak and divided agricultural nation into a cohesive military and industrial superpower by the beginning of the twenty-first century.
Modalités d’évaluation : Classes are built around brochures, wherein the student will study, examine, and interrogate 20th-century documents. Students are expected to master the methodology of the commentary by the end of this L3 course and will be given both in-class exams and homework.
Recommended textbook :
- Norton, et al., A People and a Nation, Boston, New York, Houghton Mifflin (various editions). - L’ouvrage existe en deux volumes (jusqu’à 1865, et de 1865 à nos jours), ou un seul volume. Diverses éditions sont disponibles, et la bibliothèque dispose de plusieurs exemplaires, à consulter sur place ou à emprunter. - Les étudiants devront lire avant chaque cours le(s) chapitre(s) correspondant aux périodes étudiées en classe.
Enseignante Groupe 2 (orienté CAPES) : Ana Artiaga
This course explores the major social, cultural, and political transformations that shaped the United States during the 1920s, from the enactment of Prohibition to the 1929 stock market crash. Through the study of various sources, students will examine key developments such as the rise of mass consumer culture, nativism and immigration restriction, the Harlem Renaissance, shifting gender and sexual norms, and the growing urban/rural divide. Special attention will be given to developing skills required for passing the CAPES Bac+3 competitive exam : the course is designed primarily (but not exclusively) for the students who want to take the new concours.
Bibliography
- Miller, Nathan. New World Coming : The 1920s and the Making of Modern America (2003).
- Chollier, Christine, et Gérard Préher. CAPES Anglais 2026 - Bac + 3 - "The Great Gatsby" de Francis Scott Fitzgerald (1925) et la société des années 1920 aux États-Unis. Paris : Editions Ellipses, 2025.
L3 S6 - UE 21 : DL26EM02 – Introduction à la Civilisation S6 / British History in the 20th and 2st centuries
Enseignant : M. Cros, M. Bethmont
Ce cours a pour objectif de permettre aux étudiants d’analyser les grandes questions relatives à l’histoire sociale, politique, diplomatique et culturelle du Royaume-Uni depuis le début du XXe siècle et d’enrichir leurs connaissances de la période à partir de sources variées (textes, sources visuelles et audiovisuelles). Il s’appuiera tout particulièrement sur l’analyse de discours, permettant de comprendre les différents points de vue sur des événements ou phénomènes socioculturels et politiques.
This course covers the social, political, diplomatic and cultural history of Britain from 1900 to the present time. It allows students to effectively address source-based questions and to develop their knowledge using a variety of sources (written, visual and/or audio). Particular attention is given to the question of why commentators differ in their analysis of sociopolitical and political events.
Bibliographie
- Sarah Pickard, Civilisation britannique, dernière édition, 2025.
COURS DE MINEURES L3
L3 S5 : DL25EN01 – Identifier et interpréter les sources S5
Enseignant : Bertrand Van Ruymbeke
Dans ce cours, nous répondrons, tout d’abord, à la question "Qu’est-ce qu’une source ?". Puis, nous étudierons les différents types de sources selon les supports et les époques, Nous verrons comment les identifier et les utiliser. Nous étudierons aussi, par des exercices pratiques, la manière de les référencer dans un travail écrit sous la forme de notes de bas de page. La portée de toute source est limitée par la lecture que nous en faisons et par son contexte de production. Une source n’est donc pas tant ce qu’elle est mais ce que nous en faisons. Cet enseignement est construit autour de travaux d’universitaires (livres, articles) et de documentaires qui utilisent plusieurs sources différentes. Nous analyserons comment ces auteur.e.s et réalisateurs élaborent une argumentation à partir de celles-ci. Au cours du semestre des intervenants extérieurs viendront nous parler de leurs travaux et des sources sur lesquels ils reposent.
Pour étudiants des mineures :
Interne 2 – Sociétés, cultures et politique (S4)
Interne 6 - Enseignement
L3S6 : DL26EN01 – Presse et médias S6
Pour étudiants des mineures : Sociétés, cultures et politique ; Enseignement
Enseignante : Flavia Ciontu
This course aims to familiarize students with some basic concepts of cultural studies and introduce a variety of approaches to analyzing television and film productions. The class focuses on minorities in the broadest sense of the term, exploring how issues of race, ethnicity, gender, class and sexual orientation intersect and influence the production, representation and consumption of films and TV series in the United States. Throughout the semester, students are encouraged to actively engage in discussions and produce their own reflections on the power of contemporary visual narratives.
L3 S6 : DL26EN02 – Histoire et mémoire S6
Enseignant : Bertrand Van Ruymbeke
L’objectif de ce cours est d’analyser la construction de la mémoire et de ses liens avec l’écriture de l’histoire. Depuis la fin du XIXe siècle, l’histoire est une discipline universitaire avec ses pratiques, ses méthodes, ses sources et ses outils conceptuels. La mémoire, en revanche, suit son propre chemin au fil des siècles. Elle se construit indépendamment des études historiques même si ces dernières peuvent l’influencer. Nous parlerons du phénomène des commémorations, moment fort de la mémoire, et comment celles-ci conduisent à la publication de travaux historiques. La relation histoire et mémoire est ainsi faite d’influences mutuelles, de recoupements mais aussi de distanciation.
Pour étudiants des mineures :
Interne 2 – Sociétés, cultures et politique
Interne 4 – Linguistique, langage et société
Interne 6 - Littératures, arts et médias
COURS TRANSVERSAUX L3
L3 S5 - UE 20 TRANSVERSALE - DH65ESPE - EC pour la double licence Anglais / Histoire : Militantismes et conservatismes : les États-Unis de l’Après-Guerre aux années 1990.
Enseignants : Ana Artiaga et Mathis Poupelin
Lundi 15h-18h
Langue : principalement en français
Ce module en deux parties destiné aux étudiants de la double licence anglais-histoire est enseigné par des professeurs des départements d’anglais et d’histoire. Ce cours examine les transformations sociopolitiques des États-Unis de l’après-Seconde Guerre mondiale aux années 1990, en mettant l’accent sur l’émergence de divers mouvements sociaux militants. Nous étudierons l’évolution du mouvement pour les droits civiques des minorités ethno-raciales (Black Power, American Indian Movement, Chicano Movement), et sexuelles (ACT UP contre l’inaction face au sida, mouvement féministes antipornographique ou pro-sexe) mais aussi l’opposition à la Guerre du Vietnam, le mouvement étudiant et les mouvements écologistes et antispécistes, à travers l’analyse de sources primaires et secondaires en langue anglaise, accompagnées de leur traduction si nécessaire. Le cours aborde également les conflits qu’ils ont suscités au sein de la population américaine durant le « tournant conservateur », représenté par la « majorité silencieuse » de Richard Nixon qui, elle aussi, s’est mobilisée en réaction à ces bouleversements sociaux. Les étudiants analyseront comment ces forces ont convergé, divergé, et influencé les politiques et les structures sociales américaines.
Bibliographie indicative