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  • COURS DE CIVILISATION 2021-2022

     

    COURS DE L1

     

    L1 S1 - UE 2 : DL21EM04 – Introduction à la civilisation S1 / Introduction to British and Irish History S1

    Enseignants : Tim Mc Inerney, Rémy Bethmont

    In this introductory history module, students will review some of the foundational moments in the history of Britain and Ireland. Focusing on the period between the end of the seventeenth century and the beginning of the nineteenth, we will cover the origins of the parliamentary system, the beginnings of industrialisation, and the wars, revolutions, and social innovations that shaped British and Irish society during the “Age of Enlightenment”.
    Over the course of regular class work and evaluations, students will learn how to conduct historical research and how to analyse historical texts. Evaluation will be based on exams and projects to be completed at home.

     Bibliography :

    - Tuttle, Elisabeth. Les Iles britanniques à l’âge moderne, Paris, Larousse, 2001.
    - Frison, Danièle, et al. Expansion of the Anglo-American World 1688-1900), Paris, Ellipses, 1995.

     

     

    L1 S1 - UE 4 Tranversale - EC spécifique à la double licence anglais histoire.

    Enseignants : Tim McInerney, Pauline Peretz

     

     

    L1 S2 - UE 6 : DL22EM05 – Introduction à la civilisation S2

    Enseignants : Bertrand Van Ruymbeke, Hend Jabeur, Anne-Marie Libério

    Histoire de l’Amérique coloniale des XVIIe et XVIIIe siècle

     Ce cours a pour but de familiariser les étudiants avec les problèmes de méthode propres au domaine de la civilisation, en étudiant le monde anglophone pendant la période de la fin du XVIIe au début du XIXe siècle. Seront abordés : la Glorieuse Révolution et les origines du système parlementaire, et les débuts de l’industrialisation. 

     Les étudiants seront initiés à la méthodologie du commentaire du document et devront fournir un travail régulier au cours du semestre pour valider cet E.C. Les évaluations se feront sous forme d’examens en classe et de travail à la maison.

    BIBLIOGRAPHY :

    - Bertrand Van Ruymbeke, L’Amérique avant les États-Unis. Une Histoire de l’Amérique anglaise, 1497-1776, Paris, Flammarion, collection "Au fil de l’histoire", 2013.

     

     

    COURS DE MAJEURE L2

     

     

    L2 S3 - UE 9 : DL23EM02 – Civilisation des pays anglophones S3

    Enseignants : Tim Mc Inerney, Bernard Cros

    This history module for Licence 2 aims to provide students with a broad understanding of the historical events and cultural context of the 19th century in Britain and Ireland. The classes taught within this module will cover the major milestones of the century – in particular the industrial revolution, the rise of the British Empire, and the wars, revolutions, and social innovations that defined the Victorian era. The classes explore the changing place of Britain and Ireland in the world, and the structures and institutions which would come to define both countries.

    Students will continue to learn how to conduct historical research and how to analyse historical sources.

    Students will be assessed on the basis of exams and at-home projects.
     

    Bibliography : (The books are available at the BU)

    - Laurent Bury, Civilisation britannique au XIXe siècle, Hachette, 2001.
    - Bernard Cottret, Histoire de l’Angleterre, Tallandier, 2007.
    - Theodore K. Hoppen, The Mid-Victorian Generation 1846-1886, Oxford University Press, 2000.

     

     

    L2 S3 - UE 13 : DL24EM02 – Civilisation des pays anglophones S4

     

    Enseignants : Juliette Bourdin, Claire Bourhis-Mariotti, Bertrand Van Ruymbeke

     

    General US History : from the Revolution to the end of the Frontier

     
    Course overview :

     

    This course is extremely important in understanding the United States of America as it exists in the world today. Through this course, students will study the fundamental principles and moral values of American democracy as expressed in the U.S. Constitution and other essential documents of American democracy. A great deal of focus will be placed on the social, political, and economic changes that have shaped the country. 

    The course will be taught chronologically with an emphasis placed on major themes as they unfold throughout the nation’s history. Topics will begin with the US Revolution and continue through the American experience to the end of the Frontier. The course will emphasize themes in United States history including cultural diversity, cultural development and identity, immigration, religion, slavery, demographic transformations, economic transformations, politics and citizenship, sectionalism, war and diplomacy, and reform.

    In addition, the course will deal extensively with learning how to read, understand, analyze and interpret a wide variety of primary documents together with the maps, graphs and pictorial materials associated with them. The course also aims to help students to put the knowledge and understanding they are gaining into practice through sharpening their oral and written communication skills. This will be achieved in different ways, notably through regular class discussions and occasional assigned oral presentations that require both knowledge and analytical and interpretive skills. 

     
    Course goals :

    • Familiarity with key events, dates, and figures that have shaped American history from the Revolution to the end of the nineteenth century ;
    • Using historical evidence to defend and support basic arguments and position ;
    • Interpreting and drawing conclusions from various pieces of historical information and understanding and evaluating history through the use of primary and secondary sources of information (such as documentary videos for the latter) ;
    • Producing written and oral analyses of key primary sources and their significance to American history.

     

     

     

    COURS DE MINEURE L2 

     

    L2 S3 : cours de mineure - UE 11 Sociétés S3 : DL23EN02 – Presse et médias S3 

    Pour les étudiants des mineures : Sociétés, cultures et politique ; Enseignement

    Enseignante : Claire Bourhis-Mariotti

     

     

    This course aims to analyze international news through the lens of English-language media, including print, online, and TV news. We will study in depth a few current topics and analyze their (re)presentation in different countries and from different political perspectives.

    Please note that on week 2, there will be a session held at the University Library. This workshop will be co-taught by library staff and will focus on the topic of documentary research (in the anglophone press and media).

    We will also have the honor of welcoming Professor Will Slauter (Sorbonne University) on October 11, 2023. He is the author of Who Owns the News : A History of Copyright (2019), and will give a talk on the origins of the newspaper and the history of journalism from the 17th century to the present.

     

    Assessment  : In addition to two in-class assignments that involve critically analyzing print/online press articles or news stories from English-language TV news, students will also be required to deliver an individual oral presentation in the form of a press review on a specific topic.

    *

    Ce cours examinera l’actualité internationale, par le biais des médias anglophones (presse écrite et en ligne ; journaux télévisées notamment). Nous étudierons en profondeur quelques sujets d’actualité pour analyser leur représentation dans différents pays et de points de vue politiques différents. 

    Une séance (semaine 2) sera délocalisée à la Bibliothèque Universitaire, pour un atelier co-animé par les personnels de la B.U. autour du sujet de la recherche documentaire (presse et médias).

    Nous aurons par ailleurs l’honneur d’accueillir le 11 octobre 2023 le professeur Will Slauter (Sorbonne Université), auteur de Who Owns the News : A History of Copyright (2019), qui viendra nous parler des origines du journal (de la presse écrite) et de l’histoire du journalisme, du XVIIe siècle à nos jours.

    Modalités d’évaluation : En plus de deux devoirs sur table qui porteront sur les médias anglophones et sur l’analyse critique d’articles de presse écrite/en ligne ou de sujets d’actualités tirés de journaux télévisés anglophones, les étudiants devront présenter une revue de presse sur un thème particulier sous la forme d’un exposé oral individuel.

     

     

    L2 S4 cours de mineure : DL24EN01 – Mondes anglophones S4

    Enseignants : Tim McInerney, Benoît Leclercq, Johanna Galis

     

    Pour étudiants des mineures :
    Interne - Sociétés, cultures et politique (S4)
    Interne - Linguistique, langage et société
    Interne - Littératures, arts et médias 

     

    In this module students will have the opportunity to discover the rich diversity of the anglophone world, exploring different perspectives on language, literature and culture from across the globe. The module is divided into three main sections : history, linguistics, and literature. In each section, students will be introduced to facets of the English-speaking world that are often neglected : the perspectives on the English language and culture from formerly colonised territories ; the importance of “regional” dialects or languages across the English-speaking world ; the canon of post-colonial literature and literary innovation ; and the history of English-speaking communities outside Britain and North America.
    Students will be evaluated through regular assessment throughout the module.

     

     

    L2 S4 cours de mineure : DL24EN02 – Politique et identité S4

    Enseignants : Anne-Claire Faucquez, Sabina Tabacaru, Erwan Pépiot

    This multidisciplinary course will address current social and political issues through historical, sociological, linguistic and phonetic perspectives.

    First of all, the diversity of political trends in Britain and in the United States will be presented. How does the heterogeneity in the population (race, gender, social class) is reflected politically ? How does politics instrumentalize the population’s identities ?

    A second section of the course will be dedicated to sociology and sociophonetics, which is the study of socially conditioned phonetic variation in speech. The main focus of this part will be about gender : how do we perform our gender identity through our voice and speech ? Do these gendered vocal codes vary from one language to another ? What is the influence of gender stereotypes over our perception of voices ?

    The third part of the course will focus on linguistics, linking the first two parts. This section deals with critical discourse analysis through both gender and political discourse in order to analyze how ideology is used and transmitted in the media. 

    Pour étudiants des mineures :

    Interne 2 – Sociétés, cultures et politique (S4)

    Interne 4 – Linguistique, langage et société

    Interne 6 - Enseignement

     

     

     COURS DE MAJEURE L3

     

    L3 S5 - UE 17 : DL25EM02 – Civilisation des pays anglophones S5

    Enseignante : Juliette Bourdin

    • General U.S. History : from the Age of Imperialism to the present day

    This course is intended as a general survey of the social, cultural, economic, and political currents that have shaped American history from the Reconstruction era and the age of imperialism in the late 19th century up to the present day. Taught chronologically, the course will emphasize certain key themes, such as progressivism, America’s response to wars abroad, the Great Depression, cultural diversity, race and race relations, American Imperialism, and economic growth and political development. By the end of the semester, students will understand how the United States grew from a relatively weak and divided agricultural nation into a cohesive military and industrial superpower by the beginning of the twenty-first century.

    Modalités d’évaluation : Classes are built around brochures, wherein the student will study, examine, and interrogate 20th-century documents. Students are expected to master the methodology of the commentary by the end of this L3 course and will be given both in-class exams and homework.

    Recommended textbook :

    Norton, et al., A People and a Nation, Boston, New York, Houghton Mifflin (various editions). - L’ouvrage existe en deux volumes (jusqu’à 1865, et de 1865 à nos jours), ou un seul volume. Diverses éditions sont disponibles, et la bibliothèque dispose de plusieurs exemplaires, à consulter sur place ou à emprunter. - Les étudiants devront lire avant chaque cours le(s) chapitre(s) correspondant aux périodes étudiées en classe.

     

     

    L3 S6 - UE 21 : DL26EM02 – Civilisation des pays anglophones S6

    Enseignant : Bernard Cros, Tim McInerney

    20th century Britain

    This course addresses Britain in the last and current centuries. It allows students to effectively address source-based questions and to develop their knowledge using a variety of sources (written, visual and/or audio). Particular attention is given to the question of why commentators differ in their analysis of events.

     

     

    COURS DE MINEURES L3

     

    L3 S5 : DL25EN01 – Identifier et interpréter les sources S5

    Enseignant : Bertrand Van Ruymbeke

    Dans ce cours, nous répondrons, tout d’abord, à la question "Qu’est-ce qu’une source ?". Puis, nous étudierons les différents types de sources selon les supports et les époques, Nous verrons comment les identifier et les utiliser. La portée de toute source est limitée par la lecture que nous en faisons et par son contexte de production. Une source n’est donc pas tant ce qu’elle est mais ce que nous en faisons. Cet enseignement est construit autour de travaux d’universitaires qui utilisent une ou plusieurs sources. Nous analyserons comment ces auteur.e.s élaborent une argumentation à partir de celles-ci. Au cours du semestre des intervenants extérieurs viendront nous parler de leurs travaux et des sources sur lesquels ils reposent. 

    Pour étudiants des mineures :

    Interne 2 – Sociétés, cultures et politique (S4)

    Interne 6 - Enseignement

     

     

    L3S6 : DL26EN01 – Presse et médias S6

     

    Pour étudiants des mineures : Sociétés, cultures et politique ; Enseignement

     

    Enseignante : Flavia Ciontu

     

    This course aims to familiarize students with some basic concepts of cultural studies and introduce a variety of approaches to analyzing television and film productions. The class focuses on minorities in the broadest sense of the term, exploring how issues of race, ethnicity, gender, class and sexual orientation intersect and influence the production, representation and consumption of films and TV series in the United States. Throughout the semester, students are encouraged to actively engage in discussions and produce their own reflections on the power of contemporary visual narratives. 

     

     

    L3 S6 : DL26EN02 – Histoire et mémoire S6 

    Enseignant : Bertrand Van Ruymbeke

    L’objectif de ce cours est d’analyser la construction de la mémoire et de ses liens avec l’écriture de l’histoire. Depuis la fin du XIXe siècle, l’histoire est une discipline universitaire avec ses pratiques, ses méthodes, ses sources et ses outils conceptuels. La mémoire, en revanche, suit son propre chemin au fil des siècles. Elle se construit indépendamment des études historiques même si ces dernières peuvent l’influencer. Nous parlerons du phénomène des commémorations, moment fort de la mémoire, et comment celles-ci conduisent à la publication de travaux historiques. La relation histoire et mémoire est ainsi faite d’influences mutuelles, de recoupements mais aussi de distanciation. 

    Pour étudiants des mineures :

    Interne 2 – Sociétés, cultures et politique

    Interne 4 – Linguistique, langage et société

    Interne 6 - Littératures, arts et médias 

     

     

     

    L3 S5 - UE 20 TRANSVERSALE - EC pour la double licence anglais histoire : Race, Racism, and Racialisation, from the 18th to the 20th centuries

    Jeudi 12h-15h 

    Enseignants : Tim Mc Inerney, Pauline Peretz

    Languages : English and French
     

    This two-part module for students of the Double Licence Anglais-Histoire is taught by instructors from both the English and the History departments. The first half of the module, taught in English, explores the evolution of race as a concept in the English-speaking world – looking at the rise of human taxonomy in the domain of natural history, the influence of the slave trade on ideas of human hierarchy, and the establishment of various racial pseudosciences between the end of the eighteenth century and the beginning of the twentieth century.

    The second half of the module, taught in French, looks more closely at the more recent history of racism and racialisation, looking particularly at the colonial dimensions of the concept, and at the different ways in which contemporary race discourse can be discussed and analysed.

    A written evaluation based on the content of the module will we required for both sections of the course.

     

    Bibliography :

    • George M. Fredrickson, Racisme, une histoire, Paris, Liana Levi, 2003 [2002] 
    • Ivan Hannaford, Race : The History of an Idea in the West, London : John Hopkins, 1996. 

    This two-part module for students of the Double Licence Anglais-Histoire is taught by instructors from both the English and the History departments. The first half of the module, taught in English, explores the evolution of race as a concept in the English-speaking world – looking at the rise of human taxonomy in the domain of natural history, the influence of the slave trade on ideas of human hierarchy, and the establishment of various racial pseudosciences between the end of the eighteenth century and the beginning of the twentieth century.
    The second half of the module, taught in French, looks more closely at the more recent history of racism and racialisation, looking particularly at the colonial dimensions of the concept, and at the different ways in which contemporary race discourse can be discussed and analysed.
    A written evaluation based on the content of the module will we required for both sections of the course.

     

     

     

     

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