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  • COURS DE CIVILISATION 2018-2019

     

    Dernière mise à jour le 8 octobre 2018

     

     

    COURS DE MAJEURE :

     

    L1 LLCE (S2) - Introduction à la civilisation des pays anglophones, 18e siècle (UE5) : tous les étudiants doivent suivre l’unique cours de civilisation (2e semestre).

     

    L1 DOUBLE LICENCE ANGLAIS-HISTOIRE (S1) - "Impérialisme et post-impérialisme britanniques et américains" : ATTENTION : cours réservé aux étudiants inscrits dans la double licence anglais-histoire (1er semestre).

     

    L2 LLCE (S3) - civilisation britannique, 19e siècle (UE9) (1er semestre)

     

    L2 LLCE (S4) - civilisation américaine, 19e siècle (UE13) (2e semestre)

     

    L3 LLCE (S5) - civilisation américaine, 20e siècle (UE21) (1er semestre)

     

    L3 LLCE (S6) - civilisation britannique, 20e siècle (UE17) (2e semestre)

     

     

    COURS DE MINEURE L2 : (réservé aux étudiants inscrits en LLCE)

     

    L2 mineure Culture et médias (UE10) : revue de presse.

     

     

    COURS DE MINEURES L3 :

     

    L3 mineure Culture et médias (UE18) : les étudiants doivent suivre également l’unique cours de mineure de civilisation proposé au 1er semestre. À NOTER : en mineure Culture et médias, les étudiants peuvent en outre choisir un cours de civilisation parmi ceux proposés au 2e semestre (UE17 et UE22).

     

    L3 mineure enseignement (UE22) : les étudiants doivent suivre également l’unique cours de mineure de civilisation proposé au 2e semestre.

     

     

     

     

     

    DESCRIPTIFS DES COURS DE MAJEURE

     

     

     

    L1 LLCE (S2) - Introduction à la civilisation des pays anglophones, 18e siècle (UE5)

     

    2e SEMESTRE : Les étudiants doivent suivre l’unique cours de civilisation :

     

    • Le long 18e siècle anglo-américain

    (Rémy Bethmont, Anne-Claire Faucquez, Tim McInerney)

     

    Ce cours a pour but de familiariser les étudiants avec les problèmes de méthode propres au domaine de la civilisation, en étudiant le monde anglophone pendant la période de la fin du XVIIe au début du XIXe siècle. Seront abordés : la Glorieuse Révolution et les origines du système parlementaire, la colonisation de l’Amérique du nord, la révolution américaine, et les débuts de l’industrialisation. 

    Les étudiants seront initiés à la méthodologie du commentaire du document et devront fournir un travail régulier au cours du semestre pour valider cet E.C. Les évaluations se feront sous forme d’examens en classe et de travail à la maison.

     

    Bibliographie :
    - Tuttle, Elisabeth. Les Iles britanniques à l’âge moderne, Paris, Larousse, 2001.
    - Frison, Danièle, et al. Expansion of the Anglo-American World 1688-1900), Paris, Ellipses, 1995.
    - Bertrand Van Ruymbeke, L’Amérique avant les États-Unis. Une Histoire de l’Amérique anglaise, 1497-1776, Paris, Flammarion, collection "Au fil de l’histoire", 2013.

     

     

     

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    L1 DOUBLE LICENCE ANGLAIS-HISTOIRE (S1) - "Impérialisme et post-impérialisme britanniques et américains"

     

    1er SEMESTRE : ATTENTION : cours réservé aux étudiants inscrits dans la double licence anglais-histoire (1er semestre).

     

    • Impérialisme et post-impérialisme britanniques et américains

    (Rémy Bethmont et Pauline Peretz)

     

    EC spécifique aux étudiants de la double-licence anglais-histoire.

    Dans ce cours de L1 réservé aux étudiants de la double licence anglais-histoire, deux impérialismes majeurs du XXème siècle, britannique et américain, seront interrogés en vis-à-vis, ainsi que leurs modes de contestation et de survivance contemporaines. L’Empire britannique a légué à la Grande-Bretagne contemporaine une certaine image d’elle-même qui résiste à la décolonisation et à la perte de son statut de puissance mondiale grâce notamment à des stratégies de soft-power et qui explique en partie l’histoire compliquée des relations entre la Grande-Bretagne et l’Europe depuis la Seconde Guerre mondiale. Dans la saga du Brexit, on trouve notamment la survivance d’une certaine conscience impériale. De leur côté, les Etats-Unis ont pensé leur aventure impériale tardivement, et par opposition au modèle proposé par la Couronne britannique et les autres nations européennes. Ils ont imaginé un impérialisme fondé sur l’expansion commerciale et la diffusion de leur soft power, eux aussi contestés au fur et à mesure d’un engagement sans commune mesure dans les affaires du monde. Pourtant le pouvoir d’attraction américain demeure.

     

    Modalités d’évaluation : Un devoir maison et un devoir sur table

     

    Bibliographie :
    - Emmanuelle Avril et Pauline Schnapper, Le Royaume-Uni au XXIe siècle : mutations d’un modèle, Ophrys, 2014.
    - N. J. Crowson, Britain and Europe : a Political History since 1918, Routledge, 2010.
    - Dennis Merrill, Thomas G. Paterson, eds, Major Problems in American History : Major Problems in American Foreign Relations, Houghton Mifflin, 1990.
    - Mary Beth Norton, A People and a Nation, Wadsworth Publishing, 9ème édition, 2011.
    - Yves-Henri Nouailhat, Les États-Unis et le monde au XXe siècle, Armand Colin « coll.U », 2000.
    - David Reynolds, Britannia Overruled : British Policy and World Power in the Twentieth Century, Longman, 2000.

     

     

     

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     L2 LLCE (S3) - Civilisation britannique, 19e siècle (UE9)

     

     

    1er SEMESTRE

    • 19th-century Britain

    (Cesare Cuttica, Tim McInerney)

     

    The British Civilisation module for Licence 2 aims to provide students with a broad understanding of the historical events and cultural context of the 19th century in Britain and Ireland. The classes taught within this module will cover the major milestones of the century – in particular the industrial revolution, the rise of the British Empire, and the fundamental ideas to emerge within British politics at this time. The classes explore Britain’s place in the world, and the structures and institutions upon which the modern country was built.

     

    Modalités d’évaluation : Classes are built around tailored brochures, wherein the student will study, examine, and interrogate 19th-century texts. Students will continue to study the methodology of the commentary and will be given both in-class exams and homework.

     

    Bibliography : (The books are available at the BU)

    - Laurent Bury, Civilisation britannique au XIXe siècle, Hachette, 2001.
    - Bernard Cottret, Histoire de l’Angleterre, Tallandier, 2007.
    - Theodore K. Hoppen, The Mid-Victorian Generation 1846-1886, Oxford University Press, 2000. 

     

     

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    LLCE L2 (S4) - Civilisation américaine, 19e siècle (UE13)

     

     

    2e SEMESTRE

     

    • General U.S. History : from the Revolution to the end of the Frontier

    (Juliette Bourdin, Anne-Claire Faucquez, Sébastien Lefait)

     

    This course provides an overview of U.S. history from the birth of the nation during the American Revolution to the Civil War (1861-1865) and the closing of the Frontier at the end of the 19th century. Students will study the fundamental principles and moral values of American democracy as expressed in the U.S. Constitution and other key documents. The course will be taught chronologically with an emphasis placed on major themes as they unfold throughout the nation’s history, notably : politics and citizenship, demographic transformations, economic changes, cultural diversity, cultural development and identity, immigration, religion, slavery, sectionalism, Westward expansion, war and diplomacy, and reform. By studying the way the United States was born and built, students will better understand the legacy and influence of the past, as well as the enduring controversies and contradictions of contemporary America.

     

    Modalités d’évaluation : Students will be evaluated both through in-class exams and homework.

     

    Recommended textbook :

    - Norton, et al., A People and a Nation, Boston, New York, Houghton Mifflin (various editions). - L’ouvrage existe en deux volumes (jusqu’à 1865, et de 1865 à nos jours), ou un seul volume. Diverses éditions sont disponibles, et la bibliothèque dispose de plusieurs exemplaires, à consulter sur place ou à emprunter. - Les étudiants devront lire avant chaque cours le(s) chapitre(s) correspondant aux périodes étudiées en classe.

     

     

     

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    LLCE L3 (S5) - Civilisation américaine, 20e siècle (UE21)

     

     

    1er SEMESTRE : 

     

     

    • General U.S. History : from the Age of Imperialism to the present day

    (Juliette Bourdin)

     

    This course is intended as a general survey of the social, cultural, economic, and political currents that have shaped American history from the Reconstruction era and the age of imperialism in the late 19th century up to the present day. Taught chronologically, the course will emphasize certain key themes, such as progressivism, America’s response to wars abroad, the Great Depression, cultural diversity, race and race relations, American Imperialism, and economic growth and political development. By the end of the semester, students will understand how the United States grew from a relatively weak and divided agricultural nation into a cohesive military and industrial superpower by the beginning of the twenty-first century.

     

    Modalités d’évaluation : Classes are built around brochures, wherein the student will study, examine, and interrogate 20th-century documents. Students are expected to master the methodology of the commentary by the end of this L3 course and will be given both in-class exams and homework.

     

    Recommended textbook :

    - Norton, et al., A People and a Nation, Boston, New York, Houghton Mifflin (various editions). - L’ouvrage existe en deux volumes (jusqu’à 1865, et de 1865 à nos jours), ou un seul volume. Diverses éditions sont disponibles, et la bibliothèque dispose de plusieurs exemplaires, à consulter sur place ou à emprunter. - Les étudiants devront lire avant chaque cours le(s) chapitre(s) correspondant aux périodes étudiées en classe.

     

     

     

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    LLCE L3 (S6) - Civilisation britannique, 20e siècle (UE17)

     

    2e SEMESTRE : 

     

     

    • 20th-century Britain

     (Susan Ball, Lori Maguire)

     

    This course addresses Britain in the last and current centuries. It allows students to effectively address source-based questions and to develop their knowledge using a variety of sources (written, visual and/or audio). Particular attention is given to the question of why commentators differ in their analysis of events.

     

    Modalités d’évaluation : To be announced in week one.

     

    Bibliographie indicative : (To be announced in week one.)

     

     

     

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    DESCRIPTIFS DES COURS DE MINEURES

     

     

     

     

    L2 LLCE mineure Cultures et médias - Civilisation des pays anglophones (UE10)

     

    1er SEMESTRE

     

    • Revue de presse (J. BOURDIN)

     (Juliette Bourdin)

     

    Ce cours examinera la presse internationale publiée en anglais. Nous étudierons en profondeur quelques sujets d’actualité pour considérer leur représentation dans différents pays et de points de vue politiques différents. Les étudiants devront également préparer une revue de presse sur un thème particulier.

     

    Modalités d’évaluation : En plus des devoirs sur table qui porteront sur la presse anglophone et sur l’analyse critique d’articles, les étudiants devront également présenter un exposé sur une revue de presse.

     

     

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    L3 LLCE mineure Culture et médias - Civilisation des pays anglophones (UE18)

     

     1er SEMESTRE

     

    • Audiovisual fiction and contemporary US society : from mirroring to reflexivity

     

    (Sébastien Lefait)

     

    This course focuses on what media analysis can bring to the study of contemporary American civilization. The aim is to show students how they may benefit from analyzing various types of media in order to improve their understanding of contemporary United States, but also to give them the required basics in case they should want to enroll in the MC2L Master’s degree. For this purpose, the zones of interference between various topical issues and their media representations will be studied, placing special emphasis on the bilateral influence they have on each other.

     

    Varied media will come under study (fixed image, cinema, television, Internet), in relation with various civilization issues : racial tensions and the stakes of their screen depiction, the rise of surveillance societies and its impact on audiovisual fiction, post-911 paranoia and corresponding media vehicles, the two-way relationship between military fiction and armed conflicts, etc. TV series will be under specific focus, especially their narrative techniques and their anchorage into the current participatory culture, as well as the way they picture contemporary American politics and tend to play a constantly growing part in it.

     

    Modalités d’évaluation : Students will be evaluated both through in-class exams and homework.

     

    Select bibliography :

    - Corner, John. 1998. Studying Media : Problems of Theory and Method. Edinburgh : Edinburgh University Press.

    - Denzin, Norman K. 1991. Images of Postmodern Society : Social Theory and Contemporary Cinema. London ; Newbury Park : Sage Publications.

    - Esquenazi, Jean-Pierre. 2009. La Vérité de la fiction : comment peut-on croire que les récits de fiction nous parlent sérieusement de la réalité ? Paris : Hermès science publications.

    - Niney, François. 2004, L’Épreuve du réel à l’écran : Essai sur le principe de réalité documentaire. Bruxelles : De Boeck.

     

     

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    L3 LLCE mineure Enseignement - Civilisation des pays anglophones (UE22)

     

     2e SEMESTRE

     

    • Renaissance England and the Reformation (R. BETHMONT)

     

    (Cesare Cuttica)

     

    This course intends to provide students with foundational knowledge of early modern political thought and politics in England. Based on the interplay of ideas and events, it explores some of the most important political concepts developed by both major thinkers and less-known figures during the period ca. 1500-1700 (e.g. Thomas More, Robert Filmer, Thmas Hobbes, John Locke). The course also addresses more general questions on the nature of the discipline itself : what is ‘political thought’ ? How does political thinking work ?

     

    Modalités d’évaluation : Seminars will be focused on the reading of a brief sample taken from a primary text from the period here studied and on a maximum of two secondary sources which should help students approach the topics addressed and answer the questions proposed each week. A brochure with photocopies of the relevant material will be provided by the tutor. Students will be evaluated twice during the course of the semester : once in a written exam and once orally.

     

    Quelques ouvrages disponibles à la BU :

    - J. H. Burns and M. Goldie (eds), The Cambridge History of Political Thought 1450-1700 (Cambridge, 1991) [available in French translation ; this source will be used for various seminar-sessions on different topics].
    - Glenn Burgess, British Political Thought, 1500-1600. The Politics of the Post-Reformation (Basingstoke, 2009).
    - Paulette Carrive, La pensée politique anglaise. Passions, pouvoirs et libertés de Hooker à Hume (Paris, 1994).

     

     

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