Vous êtes ici : Accueil > Grammaire
  • Grammaire

    • Version imprimable de cet article
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
  • (dernière mise à jour : le 17/09/18)

     

    COURS DE GRAMMAIRE ANGLAISE 2018-19 /

    ENGLISH GRAMMAR COURSES 2018-19

     

    Les cours de grammaire comprennent un cycle de cours sur quatre niveaux (« grammaire et thème grammatical 1 », « grammaire et thème grammatical 2 » pour LLCE (+ un cours de Grammaire 2 pour LEA 18H), « grammaire : expression écrite en L2 », « grammaire  » en L3). Afin de respecter la progression pédagogique, les étudiants doivent avoir obtenu le niveau précédent pour suivre un cours de la séquence 1 à 4 (cela signifie qu’il faut avoir validé grammaire en L1 pour s’inscrire en grammaire en L2, et avoir validé grammaire L2 pour s’inscrire en grammaire en L3). 

    Ces cours consistent à étudier l’analyse grammaticale afin d’améliorer la compréhension et les capacités rédactionnelles en anglais. Chaque cours comporte des travaux d’analyse (lexicale/ grammaticale/ syntaxique/ discursive) de documents (narrations/ dialogues/ articles de presse ...). Il est vivement conseillé de disposer d’une grammaire descriptive de l’anglais et d’un dictionnaire monolingue anglais. Dans les cours de grammaire 1 et grammaire 2, il y a un important volet « thème grammatical » afin de renforcer les connaissances grammaticales.

     

    Cours de grammaire proposés au 1er semestre :

    Cours de grammaire proposés au 2ème semestre :

    • Grammaire 2 et thème grammatical (L1S2, LLCE)
    • Langue et production écrite 1 (L1S2, LEA)
    • Grammaire : expression écrite (L2S4, LLCE)
    • Grammaire (L3S6, LLCE)

     


     

    The English grammar program is made up of a series of grammar courses on four different levels. Grammar 1 through 4, constructed as a progressive series, must be taken in that order (that means a student must have successfully completed grammar 1 to enrol in grammar 2, and grammar 2 in order to enrol in grammar in L2, etc.).

    In all grammar courses, grammatical analysis is the means to better comprehension and writing in English. In each course, there are analytical exercises (lexical/ grammatical/ syntactic / discursive) built around a variety of documents (narration/ dialogue/ press …). Students are encouraged to have a descriptive grammar book of English and a monolingual learners’ dictionary of English (in addition to a bilingual English-French dictionary). In Grammaire & thème grammatical 1 and 2, particular emphasis is placed on translation exercises (thème grammatical) as a means to reinforce grammar knowledge.

     

    1st-semester grammar courses :

    2nd-semester grammar courses :

    • Grammar 2 (LLCE, L1S2)
    • Language and composition 1 (LEA, L1S2)
    • Grammar : written expression (LLCE, L2S4)
    • Grammar (LLCE, L3S6)

     

    Bibliographie générale / General bibliography

    ouvrages recommandés / recommended works :

    • BIBER, D., LEECH G., and CONRAD S., The Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Longman/Pearson Education, 2002.
    • BOUSCAREN, J., CHUQUET, J. et DANON-BOILEAU, L., Introduction to a Linguistic Grammar of English. An Utterer-Centered Approach, Paris, Ophrys, 1992.
    • DOWNING, A., English Grammar : A University Course , 3rd Edition, Routledge, 2015.
    • GREENBAUM, S., & NELSON G., An Introduction to English Grammar. Pearson/Longman, 2002.
    • GREENBAUM, S., & QUIRK R., A Student’s Grammar of the English, London, Longman, 1990.
    • GROUSSIER M.-L., RIVIERE C., Les mots de la linguistique –lexique de linguistique énonciative. Ophrys. 1996.
    • HUDDLESTON, R., and PULLUM G. K., A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge : CUP, 2005.
    • LAPAIRE, J.R., & ROTGE W., Linguistique et grammaire de l’anglais, Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1991.
    • LARREYA, P. & RIVIERE C., Grammaire explicative de l’anglais, Londres, Longman 4ème édition revue et enrichie, 2014.
    • QUIRK, R. et al., A Comprehensive Grammar of the English Language, Londres, Longman, 1985.
    • RIVIERE, C. Syntaxe simple à l’usage des anglicistes, Paris, Ophrys, 2004.
    • TRASK R.L., A Dictionary of Grammatical Terms in Linguistics, Routledge, 1993.

     

    Dictionnaires monolingues anglais / Monolingual learner’s dictionaries :

    • The Collins-Cobuild Advanced Learner’s Dictionary, 8th edition, London : Harper-Collins, 2014.
    • Oxford Advanced Learner’s Dictionary, 9th edition, Oxford : Oxford University Press, 2015.
    • The Longman Dictionary of Contemporary English, 6th edition, London : Pearson/Longman, 2014.
    • Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, 2nd edition, London : Macmillan, 2007.
    • Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, 4nd edition, Cambridge, Cambridge University Press, 2013.

     

    Earlier editions are also acceptable.

     

    GLOSSARY OF ENGLISH GRAMMAR available at the following link : https://www.depa.univ-paris8.fr/IMG/pdf/a_glossary_of_english_grammar.pdf

     

     

     


      

    Grammaire et thème grammatical 1 (L1S1)

    (code Apogée : EL21GRMC)

    NB : groupes distincts pour LLCE et pour LEA

     

    Grammaire 1 pour LLCE est consacré à la phrase simple et plus précisément aux formes verbales. Les étudiants acquerront des connaissances sur les catégories verbales de l’anglais (en particulier sur le temps, l’aspect et la modalité) et les emplois des différentes formes verbales (quand utiliser le present perfect vs le prétérit, comment choisir le bon modal, etc.). Les étudiants étudieront également la syntaxe du groupe verbal (auxiliaire vs verbe lexical ; propriétés ‘NICE’ des auxiliaires : négation, inversion, code et emphase). Les étudiants mettront en pratique leurs connaissances théoriques grâce à des compositions écrites et des exercices intensifs, en classe ou en ligne, ce qui inclut des exercices de traduction (thème grammatical).

     

    Grammaire 1 pour LEA couvre plus ou moins les mêmes thèmes que ceux du cours de LLCE correspondant, mais avec une approche plus pratique, adpatée aux besoins des étudiants de LEA.

     

    Objectifs du cours : comprendre le système verbal, améliorer l’emploi des formes verbales, accroitre les connaissances lexicales, améliorer l’expression écrite.

     

    Evaluations :

    Examen final 50%

    Examen de mi-semestre 25%

    Autre (tests, exercices, compositions, quiz en ligne, etc.) 25%

     

    BIBLIOGRAPHIE :

    • Desagulier, G. et Leclercq, P. Tout sur les verbes anglais. Larousse, 2006.
    • Downing, A., English Grammar : A University Course, 3rd Edition, Routledge, 2015.
    • Dufaye, L., Pour en finir avec les auxiliaires de modalité, Ophrys, « Gramvoc », 2006.
    • Greenbaum, S. et Quirk, R. A Student’s Grammar of the English Language. Longman, 1990.
    • Huart, R. et Larreya P. Grammaire explicative de l’anglais. Longman, 1996.
    • Huddleston, R. et Pullum, G. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, 2005.
    • Larreya, P. et Rivière, C. Grammaire explicative de l’anglais, 4ème édition revue et enrichie. Pearson, 2014.
    • Rivière, C. Syntaxe simple à l’usage des anglicistes, Paris, Ophrys, 2004.
    • Rivière C., Verbes d’action, verbes d’état, Ophrys, « Gramvoc », 2004.

     

    LLCE - Créneaux horaires des groupes de Grammaire 1 pour LLCE (1er semestre 2018-19) :

    • lundi 9-12
    • mardi 9-12
    • jeudi 9-12
    • jeudi 12-15
    • vendredi 12-15

     

    LEA - Créneaux horaires des groupes de Grammaire 1 pour LEA (1er semestre 2018-19) :

    • lundi 15-18 (2 groupes)
    • mardi 9-12
    • mardi 15-18
    • mercredi 12-15
    • vendredi 9-12 (2 groupes)
    • vendredi 15-18

     

    Pour les numéros de salle, voir l’emploi du temps sur le site du DEPA.

     

     

    Grammar 1 for LLCE is devoted to the simple sentence, with a focus on verb forms. Students will learn about the verbal categories of English (especially tense, aspect, and modality) and the usage of the different verbal forms (when to use present perfect vs preterite, how to use the modals, etc.). Students will also study the syntax of the verb phrase (auxiliary vs lexical verb ; ‘NICE’ properties of auxiliaries : negation, inversion, code and emphasis). Students will put theoretical knowledge into practice through written compositions and extensive exercises both in class and online, including translation exercises (thème grammatical).

     

     

     

    Grammar 1 for LEA covers roughly the same material as the corresponding course for LLCE, but with a more practical approach, adapted to the needs of LEA students.

     

     

     

    Aims of course : understand the verbal system ; improve the usage of verbal forms ; increase vocabulary ; improve written expression. 

     

     

     

    Assessment / requirements : 

     

    Final exam 50%

     

    Midterm 25%

     

    Other (tests, exercises, compositions, online quizzes, etc.) 25%

     

     

     

    BIBLIOGRAPHY

    • Desagulier, G. et Leclercq, P. Tout sur les verbes anglais. Larousse, 2006.
    • Downing, A., English Grammar : A University Course, 3rd Edition, Routledge, 2015.
    • Dufaye, L., Pour en finir avec les auxiliaires de modalité, Ophrys, « Gramvoc », 2006.
    • Greenbaum, S. et Quirk, R. A Student’s Grammar of the English Language. Longman, 1990.
    • Huart, R. et Larreya P. Grammaire explicative de l’anglais. Longman, 1996.
    • Huddleston, R. et Pullum, G. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, 2005.
    • Larreya, P. et Rivière, C. Grammaire explicative de l’anglais, 4ème édition revue et enrichie. Pearson, 2014.
    • Rivière, C. Syntaxe simple à l’usage des anglicistes, Paris, Ophrys, 2004.
    • Rivière C., Verbes d’action, verbes d’état, Ophrys, « Gramvoc », 2004.

     

    LLCE Grammar 1 groups (1st semestrer 2018-19) :

    • Monday 9-12
    • Tuesday 9-12
    • Thursday 9-12
    • Thursday 12-15
    • Friday 12-15

     

    LEA Grammar 1 groups (1st semester 2018-19) :

    • Monday 15-18 (2 groups)
    • Tuesday 9-12
    • Tuesday 15-18
    • Wednesday 12-15
    • Friday 9-12 (2 groups)
    • Friday 15-18

      

    For room numbers, see the schedule/timetable on the DEPA website. 


     

     

    Grammaire et thème grammatical 2 (L1S2)

    NB : uniquement pour LLCE

    (code Apogée : EL22GRMC)

     

    Grammar 2 continues the study of the simple sentence begun in Grammar 1, but this time with a focus on the noun phrase (NP/DP) and its component parts : types of nouns (common/proper, concrete/abstract, singular/plural, count/non-count etc.), determiners (articles, quantifiers, demonstratives), adjectives, and genitive forms ; relative clauses will be introduced, and with them complex sentences. Grammatical relations and sentence patterns will be examined. Students will put theoretical knowledge into practice through written compositions and extensive exercises both in class and online, including translation exercises (thème grammatical).

     

    Aims of course : understand the system of nouns & determiners ; improve the usage of nominal forms (determiners, syntax, etc.) ; increase vocabulary ; improve written expression. 

     

    Assessment / requirements :

    Final exam 50%

    Midterm 25%

    Other (tests, exercises, compositions, online quizzes, etc.) 25%

     

    BIBLIOGRAPHY

    • Downing, A., English Grammar : A University Course , 3rd Edition, Routledge, 2015.
    • Greenbaum, S. et Nelson, G. An Introduction to English Grammar, 3rd edition. Longman, 2009.
    • Greenbaum, S. et Quirk, R. A Student’s Grammar of the English Language. Longman, 1990.
    • Huddleston, R. et Pullum, G. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, 2005.
    • Larreya, P. et Rivière, C. Grammaire explicative de l’anglais, 4ème édition. Pearson, 2014.

     

    4 groups in the 2nd semester. 

     


     

     

     

    Langue et production écrite 1 (L1S2) 

    (code Apogée :  EL12GRMC)

    NB : uniquement pour LEA

     

    Language and composition 1 for LEA continues the study of the simple sentence, this time with more focus on the noun phrase (NP) and its component parts. Students will practice their writing skills through short compositions.

     

    2nd semester course.

     

     

     


     

     

     

    Langue et production écrite 2 (L2S3) 

    (code Apogée : EL13GRMC)

    NB : uniquement pour LEA

     

    Langue et production écrite 2 pour LEA est consacré à la phrase complexe et aux constructions plus complexes qui n’ont pas été évoquées en 1ère année. Les étudiants s’entraineront à améliorer leurs compétences à l’écrit grace à la rédaction de courtes compositions.

     

    Ce cours a lieu au 1er semestre.

     

    —> Voir l’emploi du temps du LEA pour les horaires.

     

    Language and composition 2 for LEA is devoted to the complex sentence and more advanced constructions not covered in the first-year courses. Students will practice their writing skills through short compositions.

     

    1st semester course.

    —> See the LEA schedule for groups & times.

     

     

     


     

     

    Grammaire – expression écrite (L2S4) :

    Exploring the grammar of the clause

    (code Apogée : EL24GEEC)

     NB : uniquement pour LLCE

     

     

    Grammar in L2 is devoted to the grammar of clauses and complex sentences. We will review sentence patterns, different types of transitivity and intransitivity, and verb complementation, including constructions involving complex verbs (phrasal/particle verbs, prepositional verbs). The principal focus of the course will be on subordinate clauses. Students will put theoretical knowledge into practice through grammatical analysis and other types of exercises.

     

    Aims of course : understand the grammar of the clause ; improve usage of sentence patterns, verb complementation, and subordinate clauses ; increase vocabulary ; improve written expression. 

     

    Assessment / requirements :

    Final exam 50%

    Midterm 25%

    Other (tests, exercises, compositions, etc.) 25%

     

     

    BIBLIOGRAPHY

    • Downing, A., English Grammar : A University Course , 3rd Edition, Routledge, 2015.
    • Greenbaum, S. et Nelson, G. An Introduction to English Grammar, 3rd edition. Longman, 2009.
    • Greenbaum, S. et Quirk, R. A Student’s Grammar of the English Language. Longman, 1990.
    • Hanote S., Chuquet H., Who’s speaking, please ?, Ophrys, « Gramvoc », 2004.
    • Huddleston, R. et Pullum, G. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, 2005.
    • Khalifa Jean-Charles, Syntaxe de l’anglais, théorie et pratique de l’énoncé complexe, Ophrys, 2004.
    • Larreya, P. et Rivière, C. Grammaire explicative de l’anglais, 4ème édition. Pearson, 2014.

     

    2 groups in the 2nd semester. 

     

     

     


     

     

    Grammaire L3 S6 :

    Word order & information structure

    (code Apogée : EL26GRMC)

    NB : uniquement pour LLCE

     

    Grammar in L3 is devoted to discourse/textual grammar and information structure, including active vs passive constructions, reported speech, fused relatives and clefts, as well as causative and resultative patterns. Students will put theoretical knowledge into practice through grammatical analysis and other types of exercises.

     

    Aims of course : understand the mechanisms of discourse grammar and information structure ; improve usage of discourse constructions ; increase vocabulary ; improve written expression. 

     

    Assessment / requirements :

    Final exam 50%

    Midterm 25%

    Other (tests, exercises, term paper, etc.) 25%

     

    BIBLIOGRAPHY

    • Greenbaum, S. et Nelson, G. An Introduction to English Grammar, 3rd edition. Longman, 2009.
    • Greenbaum, S. et Quirk, R. A Student’s Grammar of the English Language. Longman, 1990.
    • Huddleston, R. et Pullum, G. A Student’s Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, 2005.
    • Khalifa Jean-Charles, Syntaxe de l’anglais, théorie et pratique de l’énoncé complexe, Ophrys, 2004.
    • Larreya, P. et Rivière, C. Grammaire explicative de l’anglais, 4ème édition. Pearson, 2014.

     

    2 groups in the 2nd semester. 

     

     

     

     

     

     

     (last update : September 17, 2018)

     

    • {id_article=#ENV{id_article}}
    • Version imprimable de cet article
    • Agrandir le texte
    • Restaurer la taille normale
    • Réduire la taille du texte
    • retour en haut de la page